Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Education morale et nationale --- Nationale opvoeding --- Opvoeding (Zedelijke en nationale) --- Zedelijke opvoeding --- 377 : 372.221
Choose an application
Education morale à l'école --- Opvoeding (Zedelijke) op de school --- School en zedelijke opvoeding --- 377
Choose an application
Education morale --- Psychologie --- Zedelijke opvoeding --- Elèves des écoles secondaires --- Leerlingen van middelbare scholen --- 15 : 37.04
Choose an application
Lange tijd zag men morele opvoeding graag als het streven bij de opvoedeling goede eigenschappen te ontwikkelen of bij hem het bewustzijn van waarden aan te kweken. Steutel (1948, hoofddocent vakgroep Pedagogiek Vrije Universiteit) signaleert echter in de Angelsaksische wijsgerige ethiek de laatste 20 jaar een sterke herleving van de eerdere opvatting dat morele opvoeding zich richt op de deugden. In zijn naar methode en terminologie wetenschappelijke studie, waarin hij veel literatuur verwerkt, analyseert hij de verschillende opvoedingsdoelen, zoals liefde voor de medemens en liefde voor morele waarden, en deugden als wilskracht en morele eigenschappen. Zo wordt duidelijk dat de deugdenbenadering, omdat de opvoeder daarbij zowel gezindheden zal cultiveren als de ontwikkeling van specifieke oordeelsvermogens zal stimuleren, een perspectief biedt, dat de centrale opvoedingsdoelen van de andere benaderingen omsluit.(Biblion recensie, J. Kleisen.)
Education morale --- Moral education --- Morele opvoeding --- zedelijke opvoeding --- ethiek --- #GSDBP --- 37.03 --- 17 --- Moral education. --- Virtue. --- Virtues --- Addresses, essays, lectures
Choose an application
Education morale --- Sciences sociales en général --- Sociale wetenschappen in 't algemeen --- Zedelijke opvoeding --- Moraal --- Morale --- 377.2
Choose an application
opvoeding --- zedelijke opvoeding --- onderwijs --- 430.4 --- vorming --- Onderwijs --- Opvoeding --- 37 --- 37.03 --- 371 --- opvoeding, onderwijs, vorming - verzamelde opstellen --- Cultuurtheorie: algemeen (cultuurfilosofie, intellectuelen) --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Pedagogie --- Pedagogie
Choose an application
Op veel plaatsen is het zichtbaar: de behoefte van mensen aan een leefbare buurt, waarin we rekening houden met elkaar, belangstelling hebben en zorgen voor elkaar. Zo'n buurt is niet vanzelfsprekend. We verschillen in opvattingen over wat goed en slecht is, in leeftijd en sekse, in geloof en politiek, in kleur en cultuur, in opleiding en inkomen. Door die veelkleurigheid worden mensen steeds vaker geconfronteerd met opvattingen, waarden en normen van zichzelf en van de ander. Deze confrontatie leidt tot morele dilemma's waarbij we de ander niet altijd in zijn of haar waarde laten. Het Brabants Steunpunt Jeugdwelzijn (BSJ) heeft een werkwijze ontwikkeld waarin communiceren over morele dilemma's met wederzijds respect de basis vormt voor een proces van maatschappelijke activering. Een proces waarbij mensen zich gezamenlijk verantwoordelijk weten voor de samenleving waarvan zij deel uitmaken. Dit boek gaat over die basis. Bijzonder leerzaam zijn daarbij de ervaringen van een aantal wijk- en dorpsgemeenschappen, waarbij inwoners samen meer sturing gingen geven aan de ontwikkelingen in hun eigen leefomgeving. De auteur beschrijft de theorie, de methoden, de organisatorische voorwaarden en vooral de praktijk van het werken met morele dilemma's. Die praktijk omvat een beschrijving van alle trainingen, bijeenkomsten en activiteiten voor begeleiders, ouders, vrijwilligers en leerkrachten die bij het geheel een rol spelen. Ook geeft Verhagen veel voorbeelden van dilemma's die met verschillende leeftijdsgroepen besproken kunnen worden. (Bron: covertekst)
sociale ethiek --- groepswerk --- sociale activering --- zedelijke opvoeding --- samenlevingsopbouw --- #PBIB:2000.1 --- communicatie --- maatschappelijke vorming --- morele dilemma's --- waarden --- normen --- 172 --- 361.13 --- 304 --- 37.03 --- 361.5
Choose an application
Burgerlijke opvoeding --- Burgertrouw --- Civisme --- Education morale et nationale --- Nationale opvoeding --- Opvoeding (Burgerlijke) --- Opvoeding (Zedelijke en nationale) --- Zedelijke opvoeding --- 377.2 : 172.1
Choose an application
In dit boek gaat het over de morele ontwikkeling van het kind en hoe ouders en opvoeders het daarbij kunnen helpen zelfstandig te worden, verantwoordelijkheid te dragen en te leren wat goed en kwaad is. Lickona hanteert in zijn betoog geen droge theorieën. Op levendige wijze illustreert hij zijn boek met talrijke voorbeelden uit eigen gezins- en werksituatie. Behalve de visie van de bekende psycholoog Kohlberg spelen ook de ideeën van andere wetenschappers een rol, waardoor een breed georiënteerd boek is ontstaan. Er zijn drie hoofddelen: de morele opvoeding en ontwikkeling van het kind, van baby tot kleuter, van de eerste levensjaren tot in de volwassenheid.
37.017 --- morele opvoeding --- morele ontwikkeling --- waarden --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- zedelijke opvoeding --- Differentiële opvoeding. --- pedagogiek --- kinderopvoeding --- kinderpsychologie --- 37.03 --- 37 --- 159.987 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische theorieën. --- Didactische theorieën.
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|